Hökensås Sydvattnet ,Årets första på torrt

Vädrets var fortfarande runt 25 grader och strålande solsken.Målet för dagens fiske var att prova mina nya fenor och dykarskor , men viktigast var att ta årets första på torrt. Martin hade föreslagit att jag skulle sätta i flytringen i södra änden av sjön, vilket det blev.När jag höll på att göra i ordning prylarna kom det en annan fiskare han berättade att han hade varit hela dagen och fiskat till ett på natten i Prinsasjöarna, fisket hade varit dåligt med få vak.
Klockan hade blivit fyra innan jag var i ringen. Jag hade hoppats att det skulle kläcka en del i de grunda partierna men där var ingen aktivitet alls.


När jag kom till det smalaste stället så blåste en svag vind in i viken. Där vakade det en gång vilket gjorde att jag testade där en timma utan att känna något.
Jag följe sen den östra stranden där jag såg en fisk som hoppade , efter en stunds malande så var det dags att testa dom fina vikarna på andra sidan. Under transport tog jag in min flickslädenymf med ett ryck då och då. När jag var i mitten kände jag fisk ett par gånger innan den tog ordentligt det var en Regnbåge på 8 hg.

Under min drillning vakade det två gånger i vindkanten som bildades när viken låg i lä.Jag testad länge men det blev inga mer vak.


Efter fika så tog jag mig till viken som ligger precis innan det smalnar av. Där vakade två olika fiskar nästa samtidigt. Jag testa först på den som var närmast land men den visade sig inte mer. Då den andre gjorde ett kraftigt vak så var det att snabbt ta sig inom kasthåll. Jag hade på en Rackelhane st 16 som jag sakta tog in med handtwist.Den tog i andra kastet och bjöd på en riktigt hård kamp ända in i håven. Det var en övervintrad Regnbåge som nu vägde 1,2 kg men säkert tappat 6 hg sen de sattes i lång och smal, men så stark.

Denna bild säger allt 
Jag blev kvar en stund till i viken då det blev ännu ett vak. Det fanns inga sländor på vattnet denna dag det som fanns var lite olika land insekter som skalbaggar och steklar. Jag avslutade fisket vid nio nöjd att grejerna funkade och den första på torrt var tagen. När jag kom hem och rensade fisken så hade den gamle i sig 10 Skräddare, jag trodde inte att fisken tog dom.


Kommentarer