Ätran

Sommaren håller ett stadigt grepp om Sverige och det kändes inte allt för bra med 25 grader och sol. När jag klev ur bilen så hoppade en Öring under bron , men det var dött i ruinpoolen.
Jag testade under bron , men den visade sig inte. Simon kom strax efter mig  och vi var igång och spanade på Veka sträckan vid tvåtiden. Det var gott om sländor med bara några små Öringar igång.


Vid fem åkte vi till spången men där stod en bil vilket det gjort från nio till kvällen. Lite tråkigt att man inte flyttar på sig. Vi drog till Buttorp där Simon hittade en skaplig som vakade i en svår ström, men den tog inte. Det var mycket små fisk i farten men jag hittade en större i lugnvattnet som vakade väldigt försiktigt. Jag provade först från mitt håll sedan vadade jag över och kunde då nå den bättre.
Jag testade ett bra tag men vaken dog ut , det såg hela tiden ut som den tog kläckare i ytfilmen.




På vägen mot Veka kollade vi en fin nacke men det var ingen aktivitet.När vi kom till Veka träffade vi två trevliga grabbar från Göteborg. När pratat ett tag kom vi på att vi fiskade ihop här i fjol. Dom hade varit från fm och fisket hade varit trögt. Dom tog span på ruinpoolen och vi gick uppströms.
När vi hade ätit så gick jag ut och provade på en som såg lite bättre ut. Den tog på Johan Sterners nymf mönster men lossade direkt , den kan var nog en runt 25cm. Denna fisk var den enda som vakade under hela kvällen.

Uppe på lugnvattnet var det ett spinnerfall och otroligt med sländor på vattnet men inte ett enda vak. När det började skymma var massor med sländor på ytan överallt men ingen fisk igång. Att sen vattnet höll på att sjuka gjorde ju inte saken bättre.
Vi fyra som  fiskade idag var alla ganska knäckta att inte fisken inte gick igång. Den stora behållningen när det vakar dåligt att det blir mycket tid till att diskutera värden och livet med Simon.

Kommentarer