Hökensås.Nordvattnet

Det skulle bli en del skurar på senare delen av em  var prognosen och det stämde för en gång skull. Jag bytte om inne i butiken och var lagom på väg ut i den norra delen av Nordvattnet när det gick över till duggregn. Det började vaka omgående och jag fick en fisk inom kasthåll den  gjorde tre vak och med ett perfekt kast och några handtwist så tog den min Svarta skalbagge st 14.Den hade varit i sjön ett tag och bjöd upp till en härlig fight. Det är en otrolig skillnad på dessa som hunnit tappa några hekto och byggt upp sin muskler.


Jag bytte ut baggen mot Geting och lyckades pricka ett vak i Näckros kanten bara en kvart senare. Denna Regnbåge var lugnare, men större 1,5 kg
Jag såg på långt håll att det var en väldig aktivitet i näckrosbältet mellan sjöarna. När jag kom fram såg jag att det var samma fenomen som sist. Ett stim på 3-4 fiskar som jagade snabbt inom en begränsad yta av 5 kvadrat meter.Jag kastade getingen mitt i jakten men ingen reaktion efter ett tag så såg jag att de tog nog något under ytan. Jag satte på en gammal klassiker Black Peacock spider med grön butt st 14. Med långsam handtwist tog en fisk som slog sig loss med hopp och en lång rusning.


Klockan var kvart i sex och det började spöregna och vaken dog ut.Jag provade Wolly bugger men inget hände. Vid halvsju slutade det regna, men nu kom inte fisken igång något mer.
Jag har nu varit uppe ett flertal gånger men nästan uteslutande fått fisk som jag sett vaka. Det är en stor fördel med flytringen när man vill komma åt de få som vakar


Kommentarer