Hökensås

Idag skulle Gustav komma upp till Åsen och vi skulle mötas vid Enesjön. Stärkt av gårdagens fantastiska fiske så gick jag upp tidigt för att få ett par timmar med flytringen i Nordvattnet. Jag var framme vid åtta och när den sista morgon dimman lättade. Det såg lovande ut med vakande fisk så fort jag kom ur bilen.

När jag väl kommit ut så var det en del spridda vak i viken , men idag var de inte lika intresserade av mina flugor. Efter en halvtimma började det blåsa och vaken dog ut. Jag testade med nymfer men efter två timmar utan ett enda känn var det dags att dra till Enesjön. Att dagar kan vara så olika är charmen med denna hobby.

Det blåste en hård östlig vind. Jag hade sagt åt  Gustav att gå till viken på höger sidan. Den låg delvis i lä och det vakade en del fisk långt ut. Jag han inte mer än runda hörnet när jag såg ett vak intill näckrosorna fem meter i från land. Den missade mitt första kast men tog i andra genom att hoppa upp och ta Getingen på ner vägen, det blev en långrusning och sen var det över. Jag gick sen och spanade i viken och lyckades efter ett tag se några vak som man kanske kunde nå ut till . Efter lite trixande mellan Tallarna så låg flugan på plats. Fisken tog och när jag skulle kroka kände jag den inte, men då tog den igen utan att fastna. Vi kom inte nära någon mer fisk så vi gick in en stund till Vitatjärn där fick jag en på Black Martinez för övrigt på samma plats som senast.

Vi testade även den blåsiga sidan där jag visade Gustav de heta ställena. Jag drog mig hemåt vid  halvfyra utan att det hände något mer.

Kommentarer