Hökensås Nordvattnet

Växlande molnighet 14 grader och svag västlig vind mötte mig när jag parkerade på mitt parkeringen.Min tanke var att fiske uppe i högra viken vilken låg i lä , men aktiviteten var ute i sjön där lugnt vatten möter vinden. Under första timman hade jag två påslag på Getingen. Det är häftigt när en stor Regnbåge hoppar upp och tar den på nervägen, men svår krokat.
Vinden ökade något så jag var uppe i viken och prickade en del fiskar men ingen tog.
På långt håll såg jag vak i kanterna runt Storlommens Ö. När jag väl trampat dit så var det ett stim med småfisk som vakade intensivt men några meter bortom stimmen så var det ett bättre vak bara någon meter från land.
Dit med Getingen och den tog direkt, och snart låg en fin Öring som varit i sjön ett längre tag . den var full med små svarta skalbaggar.

Nu följde en period ute på sjön med Frisörmygga och puppa på tafsen. Men jag hade bara ett försiktigt hugg. Dom hade bra fart så det var svårt att få flugan rätt.Många gånger är det rätt att pricka vaket men idag flyttade dom sig snabbt.


Skymningen kom fort vid halv åtta och vaken blev färre. Sist avslutade jag med Nattsländepuppa men idag var det tillbaka till Hökensås basic en Svart Wollybugger. Jag var i viken utan för parkeringen och det tog inte många kast förrän en Regnbåge tog och hamnade i håven . Jag gjorde ytterligare några kast men en fisk som tog flugan satte punkt för denna dag.



Jag var på plats vid fyra och slutade vid åtta och jag var jag helt själv vid sjön hela tiden.
Det är alltid lika magiskt när mörkret kommer och den tystnad som följer.

Kommentarer