Tobago

Våra nära vänner P-Å och Marie hade bokat en resa till Tobago och erbjöd oss att hänga på. Jag började genast undersöka om det skulle vara möjligt att uppfylla en drömmen att fånga en Bonefish. Jag hittade Johan Bromans program om Tobago vilket visade att det fanns ett bra fiske och en hel del andra bra semester aktiviteter. Efter en månad tog jag mod till mig och frågade om ledigt. Vi bodde i Crown Point på Tropikist vilket var ett riktigt bra hotell med balkongen precis vid havet. Den första dagen gick åt att bekanta oss med byn och badstranden Pigeon Point


Dag 1
Jag hade fått tips av Johan Broman att prova på utsida av Pigeon Point. Jag var lite spänd när jag vadade ut i den måttliga vinden. Jag började fiska mig mot leopardbotten med en Crazy Charlie. Det tog inte lång stund innan jag hade ett påslag som tog tafsen. Det kom en guide i en båt som sa att jag skulle fiska i de mörka fläckarna. Det tog inte många kast innan en Bonefish tog och drog ut 50 m lina och lossnade.
Jag byte då till 0,32 flourocarbon tafs och drog åt bromsen några snäpp.Jag hade sen en stor fisk som jag såg när den tog, den rätade kroken. Bytte sen till en brun Wolly Bugger det resulterade i ännu ett tafsbrott. Vilket start. Men jag var fundersam hur man skulle hantera dessa brutala fiskar.



Dag 2
Jag skulle gå ut på samma ställe som sist då badvakten stoppade mig. Han hänvisade mig till revet in mot byn. Besviken vadade jag ut i kanten på revet där djupet var ok. Omgående såg jag en fisk ytan 6-7 meter ut den tog och rusade ut men lossnade.
Bara en kort stund senare tog en stor fisk min Wolly Bugger nu blev det åka av fisken gick ut flera gånger men tillslut var min första Bonefish fångad. Det var en fin fisk på en bit över 50cm. Jag fick även en mindre på 45cm och ännu en som rätade kroken.Nu var drömfisken fångade , men det skulle komma mer.




Nu följde flera dagars försök utan att komma i kontakt med någon fisk. Inger offrade sig med att åka med Friendship , där taxin vägrade släppa av oss då han tycket det var för farligt för oss att gå in djungeln ner mot havet. Han skjutsade oss istället till Canoe Bay där vi sen kunde vada runt en udde och ta oss till den platsen som Johan fiskade på i filmen. Det var tyvärr hård vind och grumligt vatten så det blev bara några små fiskar som jag inte vet var det var för sort.När vi sen skulle tillbaka hade vattnet stigit så det blev en ganska otrevlig vandring genom djungeln. Det hela toppades sen med hällregn.




Vi hade haft fullmåne och vattnet hade varit högt på fm, men nu var det åter lågt. Jag gick ut vid elva men det dröjde till ett innan en fisk tog. Jag såg att nåt var ytan och den tog direkt på en gul Crazy Charlie. Sen blev det åka av fisken drog iväg 70m över revet och ut mot havet.
Den lyckades att få linan att fastna tre gånger under stenar när den rusade i sidled. Det var dramatiskt att försöka få loss linan med en vilt kämpade fisk i andra änden.
Efter en bra stund började den bli lite mer medgörlig och cirklade runt mig 7-8 meter ut. Till min glädje kom Inger vandrade på stranden så hon kunde föreviga denna magnifika Bonefish på 62 cm. Vilken fight.
Efter jag lugnat mig gick jag ut igen och kastade upp mot revet på väldigt grunt vatten. Det tog inte många kast innan ännu en fisk tog. Den tog drog iväg och sprängde tafsen. Vilken dag !!








Efter en dag på en annan strand var det nu sista dagen på Pigeon Point. Jag var väldigt sugen och var på plats utanför det rosa huset stax efter elva. Nu visste jag hur jag skulle fiska, med en rosa Crazy Charlie tog en fisk i första kastet när jag kastade mot revet. Jag såg hur den plogade efter flugan innan den tog ,tyvärr hade linan fastnat runt rullen så tafsen gick av.

Det dröjde inte länge innan jag såg en stor fisk ta min fluga 6-7 m från mig. Nu blev det en helt galen rusning.Jag tänkte för mig själv gå du bara här finns mycket lina men när jag såg att det bara var ett lager kvar av backlinan började jag snabbt jaga ikapp fisken.
Jag höll spöt med raka armar så högt som möjligt så linan skulle gå fri. Trots det fastnade den en gång långt ut. Jag vadade rakt ut mot de stora vågorna för att rädda fluglinan och fisk. Det var tur att inte Inger såg mig. Fisken hade långt över 100m lina ute som mest. Nu fortsatte det med flera korta rusningar och till sist låg en ännu större Bonefish intill mig den mätte hela 68cm helt otroligt vilket fisk och vilken kamp jag var helt skakis. Sen det fåniga leendet , så nöjd.

Jag vadade åter ut och började söka av det grunda vattnet mot revet. Efter en stund tog en fisk som drog iväg mot havet men stannande efter 40-50m och sen svängde in mot mig. När fisken kom inom synhåll såg att en annan fisk följde den jag hade på kroken. Detta var en ny art för mig en Permit mycket vacker och var på 45cm.
Vilken sista dag i paradiset Tobago.




Det fina har varit att det gått att kombinera vanlig semester med att fiska 2-3 timmar på dagen, när tidvattnet stiger. Att sen klimatet med 28 grader och en ständig bris gör det lätt att leva. Detta är ett resmål där man kommer nära den vänliga lokalbefolkningen och turismen är ganska liten. Att sen ha en förstående fru och riktiga vänner med på resan gör det hela ännu bättre.


Jag kan bara hålla med Johan Bromans uppmaning. Åk till Tobago och fiska stor Bonefish

Kommentarer

  1. Hej
    Och Tack för både info och inspiration!

    Åker till Tobago vid nyår och stannar tre veckor. Jag är mycket intresserad av tips och tricks när det gäller flatfishing efter Bonefish och Permit. Funkar DIYS eller ska jag satsa på guide?

    Har erfarenhet från Kuba och Costa Rica

    G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du har nog bättre erfarnhet än mig. hade frugan tillåtit så hade jag åkte ut med en kille som hade en mindre båt.Reseförsäljarna har koll , tror han hette Kesta. Du kommer till en riktig relax ö , vill du snacka så är det bara höra av sig på 070-2447134

      Radera
  2. Hej unknown
    Jag är på Tobago två veckor från den 8 Jan. Första veckan i Crown Point. Vi kanske kan dela på en guide en dag?
    Carsten

    SvaraRadera

Skicka en kommentar