Montana Dag 6 , Idaho Henrys Fork




Idag strålande solen från en molnfri himmel , så nu gällde det att smörja in sig ordentligt .Vi befinner oss på 2000m över havet så solen är mycket stark fast det inte är så varmt. L-Å gav oss  två val vår sista dag i stugan. Det ena var att fiska Madison  eller Henrys Fork vi valde att återigen ge oss på  de svåra Regnbågarna i Henrys Fork.
Vi hade tidigare fått ett tips om en sträcka nedan Osborn bridge där det skulle finnas tillräckligt djup då älven hela tiden har varit väldigt låg, så dit blev det. Eter en halvtimmas spanande så sammanstrålade jag och L-Å vid en väldigt fin ström. L-Å upptäckte en vakande fisk som vi närmade oss försiktigt. Vi såg snabbt att det var en av de stora då den visade stjärtfenan när den tog sländorna. Det var ett stort nöje att se hur en mästare fiskar.Först hitta den bästa positionen sen låta den vaka sig trygg. Ett perfekt andra kast och en  kamp som slutade med att fisken fastnade i gräset och jag fick djupvada för att få det i håven. Man gläds verkligen med sina fiske vänner när någon lyckas landa en av de stora. Fisken var på 50cm och tog en Griffith Gnat. Jag filmade en del under inledningen av drillningen.



Idag var första dagen man verkligen kunde njuta av en öl  och lunchmackan. Vi hade alla fått nån mindre fisk var och kläckningarna var inte riktigt igång. Mellan halvfem och till halvsju hade jag ett makalöst fiske då jag stod utvadad och fiskade mot stranden. Det var ett litet stenrös som skapade en fin kant. Där fick jag först en mindre fisk men sen klev det på en stor som efter några hopp slog sig fri. Jag hade då insett att båda tog när min fluga hade sjunkit så jag bytte till en nymf st 22. Lite längre ned tog åter en stor fisk flugan och gjorde en riktig långrusning innan den lossnade. Jag hade sen en fisk nära mig så kunde se hur taffsen drog till och ännu stor Regnbåge tog tafsen, efter den lossnat gjorde den sex hopp för att försöka bli av med tafsen , riktigt häftigt.Jag fick sen några mindre men fisket blev svårare då små fjädermygg dominerade.
Att man kan vara nöjd med tre stora fiskar tappade kan verka underligt , det kan bäst förklaras av vad guiden i Trout shop sa oss. Han hade igår haft ett bra fiske med två stora fiskar tappade. Så i detta vatten talar man om krokade fiskar och håvade fiskar.

Jag citerar  John McDaniel vilken sammanfattar fisket på Ranchen i the Henrys Fork

Experienced anglers argu that the Ranch offer the most challenging light tackle fly fishing on the planet .There are reasons for the legendary difficulty:prolific hatches of aquatic insects occur troughout the season.The slow , clear water allows our trout to carefully inspect potential food sources. Finally, the rainbows are educated daily by skilled anglers.

Det otroliga är att detta är ett vatten för allmänheten och dagkortet kostar 100:-
Nu åker vi mot Craig och 20 grader varmt!!


Kommentarer