Ätran

Det var skönt att slippa skruva tak och få vila armarna en kväll i Ätran. Vi var på plats vid sju då kom det en rejäl skur , så jag blev sittande med kaffe i bilen. När det värsta var över gick jag upp till gångbroarna ovan Veka. Jag hann komma fram och lura en mindre Öring att stiga innan det kom en ny skur som höll på nästan en timma. Jag stannade sen kvar till halvnio men det hände inget och kändes svårt när det var så lite vatten.
Vid nio sammanstrålade jag med Gustav i Veka . I ruin poolen var det ingen aktivitet men Gustav hade några vak på den övre sträckan. Det var några fiskar igång efter stora grå nattsländor. När Gustav bytt till Dyret tog han snabbt en fin fisk. Det hade nu mörknat rejält men jag lyckades byta till samma fluga. Och fisken jag trugat tog ganska omgående.
Nu var vi rätt nöjda och gick ner till parkeringen för att slänga en sista blick i poolen. Bara några meter ut på den grunda nacken på vår sida började en fisk vaka mycket försiktigt. Gustav tog ett stort säkerhetsavstånd och efter några kast så drog det på en riktigt fin Öring. Det hade nu mörknat ytterligare och blev lite dramatiskt när jag skulle håva den . Men till slut låg den tryggt i håven.Så jäkla fin med färger man inte kan se sig mätt på. Jag lyfter på hatten För Gustav som visade vägen idag.

Kommentarer