Österdalälven , Älvdalen

Meningen var att jag skulle fiskat vid stugan i Västerdal
älven men i den var det rena vårfloden. Så tack vare en förstående fru blev det en sväng om till Älvdalen. Jag hade haft kontakt med Stefan Larsson så att förhållandena var bra. Jag började vid Månsta bron där hände inget så jag flyttade till en plats vid Loka . Där träffade jag Stefan från Dala Järna de hade fiska igår och det hade vakat bra men mest smått. Det vakade direkt när jag kom och kläckte bra med Baetis, här vakade det sen bra mellan ett och fyra då jag var tillbaka vid bron där det också fanns en del fisk igång. Det blev bara smått idag och det var mycket få vak ute på djupare vatten , men det klart den som kan sin älv vet ju på vilka fläckar det står större fisk och lägger sin energi där. Flugorna för dagen var The Wicked st 16 och på kräsna Baetis ätare så fungerade Johan Sterner fina nymf fiskade infettade den var ny för mig och funkade bra . Så nu blir det att göra plats i asken. En lyckad dag med ett sagolikt väder.

Kommentarer